Veel geld en bezit hebben geeft veel aanzien. Daar kan je een mening over hebben, maar je kan nauwelijks ontkennen dat het zo is. Geld maakt geld, naarmate je meer geld hebt wordt het makkelijker nog meer te verdienen. De geconcentreerde rijkdom die ontstaat is problematisch, maar toch blijft de verheerlijking van veel, veel en meer nog steeds zeer hardnekkig en wordt deze ook gecultiveerd. Bijvoorbeeld door uitgaves als de Quote 500, om maar wat te noemen. Impactvol ondernemen is vaak ingewikkelder, omdat je met meer factoren rekening houdt dan alleen maar geld en rendement. Vermoedelijk is het allermoeilijkste om afstand te doen van een stukje 'Alles is voor Bassie', maar ook je footprint op orde krijgen of niet lukraak aan iedereen verkopen, maakt het allemaal complexer. Er zijn verschillende succesfactoren, afbreukrisico's en allerlei dimensies waarin deze ondernemers zich begeven. De ondernemers die daar allemaal oog voor kunnen en willen hebben kunnen zowel qua geld als qua impact zeer succesvol zijn. Waarom hen dan niet verheerlijken?
In de UnQuote 500!
Het is uitdrukkelijk wel de bedoeling dat geld verdienen en vermogen vergaren nog steeds hoog in het vaandel staat, maar dan wel gekoppeld aan wat de ondernemer en zijn onderneming betekent voor mens, natuur en maatschappij. Ondernemen, commercieel zijn, slim doen en groeien, blijven appeleren aan een groot publiek. Tegelijkertijd zou het mooi zijn als grotere aantallen ondernemers tot meer geïnspireerd worden dan veel-keer-veel-kwadraat.
De tone-of-voice van de uitgave moet uitdrukkelijk positief en kansrijk zijn, niet activistisch of moralistisch. Daar zijn andere platformen voor. Het is niet de bedoeling de 'traditionele' ondernemer in een slecht daglicht te zetten, maar juist hen te motiveren om ook in de impactsfeer te gaan ondernemen, door te laten zien wat dat brengt en hoeveel waardering je daarmee kan ophalen. Alles in de overtuiging dat de ondernemer ook niet puur geldgedreven, maar eerder competatief en ambitieus van aard is. De juiste zaken hebben verheerlijking nodig, dan gaan ondernemers daar vanzelf ook naartoe.
Uiteindelijk is elk mens en dus ook elke ondernemer gevoelig voor waardering, maar zolang geld en vermogen de maatstaf zijn, zullen die ook de aantrekkingskracht hebben.
Wie heb je er voor nodig?
Een methode: Vermogen en impact samenstellen. Je wilt een dergelijke lijst ophangen aan personen, en daar wil je wellicht nog steeds een getal aan hangen. Simpel gezegd doe je iets als: Vermogen-negatieve impact+positieve impact.
Een team: Voordat je er echt uit bent zul je een team moeten samenstellen van mensen die je helpen de methode scherp te stellen en tegelijkertijd draagvlak te bieden.
De bierviltje:
100k voor het redactieteam om het te maken, 50k voor layout en fotografie, 25k voor drukwerk en 25k voor onvoorziene kosten. Bij elkaar 200k.
Oplage 100.000. Verkoopprijs €7,50. Verzending en handling €2,50. Opbrengst per item €5.
Target break-even: 40.000 stuks.
Goed plan?
Is dit een goed plan? Een gat in de markt? Wil je er iets mee? Nou doen dan! Ik hoor het graag als je hulp nodig hebt en anders succes!